- Szczegóły
- Odsłony: 1506
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z MATEMATYKI
- Ocenianie za pomocą stopni szkolnych ma na celu:
- poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
- motywowanie ucznia do dalszej pracy,
- dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno -wychowawczej.
- Sposoby sprawdzenia umiejętności i wiadomości:
- Ocena prac pisemnych (praca klasowa, sprawdzian, pisemne indywidualne prace na lekcji, praca domowa)
Oceniane są trzy elementy rozwiązania:
- metoda (wybór prawidłowej drogi postępowania, analiza, wybór wzoru),
- wykonanie (podstawienie do wzoru, obliczenia),
- wynik (sprawdzenie z warunkami zadania).
Praca domowa oceniana jest również w kategorii: wkład pracy własnej ucznia.
Sposób przeliczania punktów na ocenę wyrażoną w stopniach
Procent ogólnej liczby punktów |
Ocena |
0-30% |
Niedostateczny |
31-50% |
Dopuszczający |
51-74% |
Dostateczny |
75-89% |
Dobry |
90-100% |
Bardzo Dobry |
100% + zad. dodatkowe |
Celujący |
b) Prace projektowe (prace długoterminowe) oceniane są wg następujących kryteriów: zrozumienie zadań, zaplanowanie rozwiązań (oryginalność), realizacja rozwiązań, prezentacja otrzymanych wyników, zastosowanie posiadanej wiedzy przedmiotowej.
c) Ocena odpowiedzi ustnej
Kryteria oceny ustnej: zawartość rzeczowa, stosowanie języka matematycznego, sposób prezentacji - umiejętność formowania myśli. Dodatkowe pytania naprowadzające powodują obniżenie oceny.
- Praca w grupach: Kryteria oceny pracy w grupach: organizacja grupy (akceptowanie powierzonych ról członkom grupy, udział w rozwiązywaniu ewentualnych konfliktów), organizacja pracy w grupie (planowanie wspólnych działań, współudział w podejmowaniu decyzji, przyjmowanie odpowiedzialności za pracę), komunikacja w grupie (udział w dyskusji, słuchanie innych, zadawanie pytań, udzielanie odpowiedzi, uzasadnianie swojego stanowiska), prezentowanie rezultatów pracy grupy przez ucznia. Praca w grupach jest oceniania w różny sposób. Za dłuższą pracę tzn. trwającą jedną lub dwie jednostki lekcyjne każdy uczeń uzyskuje ocenę. Oceny mogą się różnić w jednej grupie jeśli nauczyciel zauważy ewidentne braki współpracy w grupie. Krótsze prace w grupowe są oceniane po kilku obserwacjach nauczyciela.
- Autonomiczne uczenie się – systematyczne uczenie się, przygotowanie do
lekcji, aktywność.
- Dodatkowo uczeń może otrzymać ocenę za:
- Udział i bardzo dobre wyniki w konkursach matematycznych
- awans do następnego lub osiągnięcie tytułu laureata - celujący
- wyniki na poziomie wyższym niż przeciętne - bardzo dobry
- za udział w konkursie oceny nie są przyznawane.
- Dodatkową aktywność – zrobienie 10 zadań z kaktusem z działu, który aktualnie jest przerabiany – ocena celująca
- W danym semestrze każdy uczeń musi zdobyć minimum 9 ocen cząstkowych. Każda ocena ma swoją wagę:
- Sprawdzian: waga 10
- Kartkówka: waga 8
- Odpowiedz ustna: waga 8
- Zadanie domowe: waga 5
- Aktywność: waga 6
- Szczególne osiągnięcia: waga 10
- Praca na lekcji: waga 7
- Sesja z plusem (projekt „lepsza szkoła”): waga 6
- Inne (praca w grupach, zeszyt, brak zadania, nieprzygotowanie): waga 5
- Uczeń przygotowany do lekcji ma :
- zeszyt,
- podręcznik,
- ćwiczenia,
- przybory,
- odrobione zadanie domowe,
- utrwalony materiał z poprzednich lekcji.
- Dwa razy w semestrze można być nieprzygotowanym do lekcji (patrz pkt. 5), bez podania sensownego powodu; W uzasadnionych przypadkach nauczyciel zamiast np może wpisać „minus” – 3 minusy są równoznaczne z jednym nieprzygotowaniem (jeśli nieprzygotowania zostały wcześniej wykorzystane uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną)
- Pisemne prace klasowe/sprawdziany obejmujące większe partie materiału są zapowiedziane 1 tydzień wcześniej i zawsze poprzedzone powtórką;
- Odpowiedzi pisemne - kartkówki – mogą być niezapowiedziane. Uczeń, który był nieobecny ma obowiązek po powrocie do szkoły przyjść do nauczyciela i ustalić z nim termin napisania zaległej kartkówki. Nie przyjście powoduje otrzymanie 0 punktów z danej kartkówki.
- Uczeń ma obowiązek poprawić ocenę niedostateczną z zadań klasowych /sprawdzianów – w ciągu dwóch tygodni w terminie ustalonym z nauczycielem. Liczą się obie oceny. Można również poprawić ocenę dopuszczającą z zadania klasowego/sprawdzianu.
- Uczeń, który nie był obecny na sprawdzianie/zadaniu klasowym, powinien go napisać w terminie do dwóch tygodni, licząc od dnia pierwszej lekcji danego przedmiotu po powrocie ucznia do szkoły;po upływie wyznaczonego terminu uczeń, który nie napisał zaległego sprawdzianu, otrzymuje ocenę niedostateczną; w szczególnych przypadkach (dłuższa nieobecność w szkole) uczeń ma prawo do przedłużonego terminu napisania sprawdzianu w terminie wyznaczonym przez nauczyciela.
- Pisemne prace na ocenę piszemy długopisem lub piórem niezmywalnym. Niedopuszczalne jest używanie ołówka – rozwiązanie zadania przy jego pomocy nie będzie brane pod uwagę przy ocenianiu - będzie traktowane jak brak rozwiązania.
- Kartki które uczniowie oddają nauczycielowi mają mieć estetyczny wygląd, nauczyciel może nie przyjąć kartki z pracą ucznia jeśli jest ona zniszczona.
- Nieobecność ucznia w szkole nie zwalnia go z obowiązku nadrobienia zaległości szkolnych (uzupełnienie notatek i zadań domowych w zeszycie przedmiotowym, zeszycie ćwiczeń, książce). Niewywiązanie się z nadrobienia zaległości w terminie wyznaczonym przez nauczyciela skutkuje wpisaniem oceny niedostatecznej.
- Ocenę śródroczną ustala się na podstawie średniej ważonej wszystkich ocen cząstkowych uzyskanych w 1 semestrze, a roczną ustala się na podstawie średniej ważonej wszystkich ocen cząstkowych uzyskanych w 1 i 2 semestrze.
- Skala ocen śródrocznych i rocznych:
- Niedostateczny przy średniej ważonej od 0 do 1,8
- Dopuszczający przy średniej od 1,81 do 2,7
- Dostateczny przy średniej od 2,71 do 3,7
- Dobry przy średniej od 3,71 do 4,6
- Bardzo dobry przy średniej od 4,61 do 5,5
- Celujący przy średniej od 5,51.
- Jeżeli uczeń uczestniczył minimum w konkursie wojewódzkim i zdobył punktowane miejsce decyzją nauczyciela uczącego tego przedmiotu może otrzymać ocenę celującą przy czym jego średnia ważona nie może być niższa niż 4,9.
- Niedopuszczalne na lekcji matematyki jest :
- żucie gumy;
- złośliwe komentarze i szyderstwa skierowane do słabszych i lepszych uczniów;
- Mile widziane jest:
- zaangażowanie i aktywność na lekcji;
- pomoc, współpraca i życzliwość dla innych uczniów i nauczyciela;
- uśmiech na twarzy.
Strona 1 z 2
- start
- Poprzedni artykuł
- 1
- 2
- Następny artykuł
- koniec