Matematyka

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z MATEMATYKI

 

 

  1. Ocenianie za pomocą stopni szkolnych ma na celu:
  1. poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
  2. motywowanie ucznia do dalszej pracy,
  3. dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
  4. umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno -wychowawczej.
  1. Sposoby sprawdzenia umiejętności i wiadomości:
  1. Ocena prac pisemnych (praca klasowa, sprawdzian, pisemne indywidualne prace na lekcji, praca domowa)

Oceniane są trzy elementy rozwiązania:

  • metoda (wybór prawidłowej drogi postępowania, analiza, wybór wzoru),
  • wykonanie (podstawienie do wzoru, obliczenia),
  • wynik (sprawdzenie z warunkami zadania).

Praca domowa oceniana jest również w kategorii: wkład pracy własnej ucznia.

 

Sposób przeliczania punktów na ocenę wyrażoną w stopniach

 

Procent ogólnej liczby punktów

Ocena

0-30%

Niedostateczny

31-50%

Dopuszczający

51-74%

Dostateczny

75-89%

Dobry

90-100%

Bardzo Dobry

100% + zad. dodatkowe

Celujący

 

b)      Prace projektowe (prace długoterminowe) oceniane są wg następujących kryteriów: zrozumienie zadań, zaplanowanie rozwiązań (oryginalność), realizacja rozwiązań, prezentacja otrzymanych wyników, zastosowanie posiadanej wiedzy przedmiotowej.

c)      Ocena odpowiedzi ustnej

Kryteria oceny ustnej: zawartość rzeczowa, stosowanie języka matematycznego, sposób prezentacji - umiejętność formowania myśli. Dodatkowe pytania naprowadzające powodują obniżenie oceny.

  1. Praca w grupach: Kryteria oceny pracy w grupach: organizacja grupy (akceptowanie powierzonych ról członkom grupy, udział w rozwiązywaniu ewentualnych konfliktów), organizacja pracy w grupie (planowanie wspólnych działań, współudział w podejmowaniu decyzji, przyjmowanie odpowiedzialności za pracę), komunikacja w grupie (udział w dyskusji, słuchanie innych, zadawanie pytań, udzielanie odpowiedzi, uzasadnianie swojego stanowiska), prezentowanie rezultatów pracy grupy przez ucznia. Praca w grupach jest oceniania w różny sposób. Za dłuższą pracę tzn. trwającą jedną lub dwie jednostki lekcyjne każdy uczeń uzyskuje ocenę. Oceny mogą się różnić w jednej grupie jeśli nauczyciel zauważy ewidentne braki współpracy w grupie. Krótsze prace w grupowe są oceniane po kilku obserwacjach nauczyciela.
  2. Autonomiczne uczenie się – systematyczne uczenie się, przygotowanie do
    lekcji, aktywność.
  1. Dodatkowo uczeń może otrzymać ocenę za:
  1. Udział i bardzo dobre wyniki w konkursach matematycznych
  1. awans do następnego lub osiągnięcie tytułu laureata - celujący
  2. wyniki na poziomie wyższym niż przeciętne - bardzo dobry
  3. za udział w konkursie oceny nie są przyznawane.
    1. Dodatkową aktywność – zrobienie 10 zadań z kaktusem z działu, który aktualnie jest przerabiany – ocena celująca
  1. W danym semestrze każdy uczeń musi zdobyć minimum 9 ocen cząstkowych. Każda ocena ma swoją wagę:
  • Sprawdzian: waga 10
  • Kartkówka: waga 8
  • Odpowiedz ustna: waga 8
  • Zadanie domowe: waga 5
  • Aktywność: waga 6
  • Szczególne osiągnięcia: waga 10
  • Praca na lekcji: waga 7
  • Sesja z plusem (projekt „lepsza szkoła”): waga 6
  • Inne (praca w grupach, zeszyt, brak zadania, nieprzygotowanie): waga 5

 

  1. Uczeń przygotowany do lekcji ma :
  1. zeszyt,
  2. podręcznik,
  3. ćwiczenia,
  4. przybory,
  5. odrobione zadanie domowe,
  6. utrwalony materiał z poprzednich lekcji.
  1. Dwa razy w semestrze można być nieprzygotowanym do lekcji (patrz pkt. 5), bez podania sensownego powodu; W uzasadnionych przypadkach nauczyciel zamiast np  może wpisać „minus” – 3 minusy są równoznaczne z jednym nieprzygotowaniem (jeśli nieprzygotowania zostały wcześniej wykorzystane uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną)
  2. Pisemne prace klasowe/sprawdziany obejmujące większe partie materiału są zapowiedziane 1 tydzień wcześniej i zawsze poprzedzone powtórką;
  3. Odpowiedzi pisemne - kartkówki – mogą być niezapowiedziane. Uczeń, który był nieobecny ma obowiązek po powrocie do szkoły przyjść do nauczyciela i ustalić z nim termin napisania zaległej kartkówki. Nie przyjście powoduje otrzymanie 0 punktów z danej kartkówki.
  4. Uczeń ma obowiązek poprawić ocenę niedostateczną z zadań klasowych /sprawdzianów – w ciągu dwóch tygodni w terminie ustalonym z nauczycielem. Liczą się obie oceny. Można również poprawić ocenę dopuszczającą z zadania klasowego/sprawdzianu.
  1. Uczeń, który nie był obecny na sprawdzianie/zadaniu klasowym, powinien go napisać w terminie do dwóch tygodni, licząc od dnia pierwszej lekcji danego przedmiotu po powrocie ucznia do szkoły;po upływie wyznaczonego terminu uczeń, który nie napisał zaległego sprawdzianu, otrzymuje ocenę niedostateczną; w szczególnych przypadkach (dłuższa nieobecność w szkole) uczeń ma prawo do przedłużonego terminu napisania sprawdzianu w terminie wyznaczonym przez nauczyciela.
  1. Pisemne prace na ocenę piszemy długopisem lub piórem niezmywalnym. Niedopuszczalne jest używanie ołówka  – rozwiązanie zadania przy jego pomocy nie będzie brane pod uwagę przy ocenianiu - będzie traktowane jak brak rozwiązania. 
  2. Kartki które uczniowie oddają nauczycielowi mają mieć estetyczny wygląd, nauczyciel może nie przyjąć kartki z pracą ucznia jeśli jest ona zniszczona.
  3. Nieobecność ucznia w szkole nie zwalnia go z obowiązku nadrobienia zaległości szkolnych (uzupełnienie notatek i zadań domowych w zeszycie przedmiotowym, zeszycie ćwiczeń, książce). Niewywiązanie się z nadrobienia zaległości w terminie wyznaczonym przez nauczyciela skutkuje wpisaniem oceny niedostatecznej.
  4. Ocenę śródroczną ustala się na podstawie średniej ważonej wszystkich ocen cząstkowych uzyskanych w 1 semestrze, a roczną ustala się na podstawie średniej ważonej wszystkich ocen cząstkowych uzyskanych w 1 i 2 semestrze.
  5. Skala ocen śródrocznych i rocznych:
  • Niedostateczny przy średniej ważonej od 0 do 1,8
  • Dopuszczający przy średniej od 1,81 do 2,7
  • Dostateczny przy średniej od 2,71 do 3,7
  • Dobry przy średniej od 3,71 do 4,6
  • Bardzo dobry przy średniej od 4,61 do 5,5
  • Celujący przy średniej od 5,51.
  1. Jeżeli uczeń uczestniczył minimum w konkursie wojewódzkim i zdobył punktowane miejsce decyzją nauczyciela uczącego tego przedmiotu może otrzymać ocenę celującą przy czym jego średnia ważona nie może być niższa niż 4,9.
  2. Niedopuszczalne na lekcji matematyki jest :
  1. żucie gumy;
  2. złośliwe komentarze i szyderstwa skierowane do słabszych i lepszych uczniów;
  1. Mile widziane jest:
  1. zaangażowanie i aktywność na lekcji;
  2. pomoc, współpraca i życzliwość dla innych uczniów i nauczyciela;
  3. uśmiech na twarzy.

KRYTERIA OCENIANIA Z MATEMATYKI  W SP 7 CZ-DZ

mgr Magdalena Mik-Kosior

                                                                                                                                                                                   mgr Katarzyna Sikora

 

 

Statystyki

Użytkowników:
19
Artykułów:
258
Odsłon artykułów:
120205